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Sachs R 800 .Gabel Federn. Fork springs


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  • Good evening, gentlemen roadsterers...


    I'm not really satisfied by Marzorcchi fork: "ein Presslufthammer!"
    So i'm looking for another progressive springs.
    I have found:


    IKON Springs:


    http://www.ikonsuspension.com/…hs_fork_application.shtml
    Ref: 500-062 used with moto Guzzi Breva 750 IE! a very light bike!


    WIRTH-federn:


    http://www.wirth-federn.de/pro…s-Sachs-Roadster-800.html
    REF 6085 used with Marzorcchi M1R (Ducati Paso)
    For B 805?:
    http://www.wirth-federn.de/pro…2783_Sachs-Sachs-800.html
    Ref 6058 used by?


    Hagon springs:
    http://www.hagon-shocks.co.uk/FS_Apps_list.htm



    White Power:("wp suspension" on web...white power....,you find nazis!)
    http://www.wpsuspension.com/service/proline.pdf


    ÖHLINS:
    http://www.ohlins.com/default.aspx


    HYPERPRO (the only real progressive springs!)
    http://www.hyperpro.com/PDF/pricelist%202008%20springs.pdf
    Moto Guzzi v11 sport (official site):
    http://fr.motoguzzi.it/modsto/scheda.asp?model=v11&anno=90


    My choice is Hyperpro Guzzi v11 sport for many reasons:
    Same fork: Marzorcchi usd 40mm (more sophisticated on guz...) with same angle: 25°.
    Dry weight: guz 219 kg, Sachs 209 .Delta 4.8%. The same in charge with driver!
    Distance between axes: guz 1471 mm, sachs 1480 : Delta 0.6%
    Same front Wheels 120/70 with sames brakes (double 320 mm with 2xfour pistons (here !...forget troubleshoots)


    Hyperpro are the only real progressive springs. Many testimonys of better results. All others are just:"two in one"


    springs.
    Wirth-federn offers best price.


    But before action, i should like to know your experience or feeling...


    Bis bald!


    Cordialement


    Pierre

    You don't buy a Sachs, you dream it, you build it!.... 8o 8)
    Il n'y a pas de problèmes, il n'y a que des solutions... 8) 8o

  • Hallo Pierre,
    in my experience are not only the quality of the springs of crucial importance, but also the quantity and the viscosity class of the oil. Only times so at the edge: Which you hold adjustable forks suitable by the search for, then would be the attempts with different quantities of oil also settled. Didn't you want to perfect the Sachs?


    Nach meiner Erfahrung ist nicht nur die Qualität der Federn von entscheidender Bedeutung, sondern auch die Menge und die Viskositätsklasse des Öls.
    Nur mal so am Rande: Was hälst du von der Suche nach geeigneten einstellbaren Gabeln, dann wären die Versuche mit unterschiedlichen Ölmengen auch erledigt. Wolltest Du die Sachs nicht perfektionieren?


    Bester Gruss
    stefan

  • Hallo Stefan!


    I know importance of fork oil (viscosity and quantity). But it's very easy and not very expansive to change it. Change strings is more expansive and i ask some opinions before.


    Cordialement


    Pierre

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  • Bonsoir Pierre,


    changing the fornt springs is really recommended for our Sachs.
    First check if there are the standard springs in it. In my roadster two spacer rolls were mounted over the springs originally. I mounted the Wirth Type: 6085.
    They are longer than the originals and mounted without the spacer rolls, but there are two more spacer rolls inside of the springs- they are needed and must be remounted, otherwise you get noises from the spring when its moving.
    The mounting of the springs is a bit difficault ! Best work is with 2 Persons !
    First remove the frontwheel, frontfender, brakesaddles etc. then unscrew the 4 srews from the upper forkbridge, now you can realease the top srews of the fork, but not complete ! Then unscrew the lower 4 screws and pull out the forks---and so on-- have good luck.
    When you put out the old forkoil take a measure of each, in my roadster there were originally 230ccm in each fork. The ownermanual means 355ccm-- THIS IS WRONG ! Put in 250ccm of 10W dampingoil in each.
    I always looked for options of the rear Bitubo dampers, the prices seems very expansive for for me, i will live with the springadjustments for longer time.


    Ciao
    Jürgen

  • Weil ich mir nicht sicher bin, ob meine Fähigkeiten zum Übersetzen von Fachbegriffen ausreichen, probiere ich es einfach so und reiche ggf. eine Übersetzung nach. Manchmal kommen ja bei Übersetzungsprogrammen auch lustige Sachen heraus.


    Vielleicht helfen dem Pierre auch meine Erfahrungen bei der Beantwortung.


    Wenn ich das im französischen Forum richtig verstanden habe, dann haben unsere Sachsis die gleiche Vergangenheit.
    Auch bei meinem Vorbesitzer stand die Sachs mehrere Jahre. Und das in trockener Wohnraumluft.
    Die Pirellis sahen optisch noch sehr gut aus, waren aber durch die Überlagerung ausgetrocknet und verhärtet. Das Fahren mit einem „Presslufthammer“ hat sich sofort und wirklich spürbar geändert, als ich den Metzeler Z6 gekauft habe. Wesentlich weicher und angenehmer ist die Dämpfung damit.


    Bei den Federn gibt es wohl keine Pauschallösung für alle, sondern entscheidend ist auch das mehr oder weniger belastende Körpergewicht (für die Sachs). Habe auch schon viele unterschiedliche Meinungen in diversen Foren erlesen. Nach dem Kauf im Originalzustand beschwert sich ein Fahrer mit 70 kg, dass er kaum über den „Losbrechpunkt“ kommt, für den nächsten Fahrer mit 85 kg ist die Gabeleinstellung vollkommen problemlos und für den Mann mit 110 kg staucht, knallt und schlägt die Gabel bis zum Anschlag durch.
    Selbst die Meinungen von Fachleuten gehen bei Empfehlungen von progressiver oder linearer Federwicklung weit auseinander. Mein Meister in der Suzuki-Werkstatt baut für seinen Motorsportverein pausenlos und in hoher Stückzahl ständig verschiedene Federn ein und experimentiert mit verschiedenen Ölsorten. Die Grundlage für eine Gabelabstimmung ist aber immer die Veranlagung des Fahrers selbst. Nach Meisters Meinung sind übrigens die progressiven Federn mehrheitlich wieder auf dem Rückzug. (Zumindest im Rennsport)


    Letztlich meine Erfahrung:


    Füllmenge laut Handbuch: 355 ml pro Holm
    Die oberhöchspersönliche Einstellung nach Empfehlung des Meisters für 75 kg Körpergewicht: 360 ml SAE 10W pro Holm. Dennoch wünsche ich mir eine einstellbare Gabel und das Ziel behalte ich nach dem Radumbau im Auge.


    Bin nun gespannt auf das Ergebnis von Pierre. Viel Erfolg.


    Bester Gruss
    mikosch


    Aus Gründen der Höflichkeit werde ich jetzt mal bei Pierre per PN anfragen, ob eine Übersetzung hier erforderlich ist, oder ob er das vielleicht ausnahmsweise mit einem Übersetzungsprogramm gut erledigen kann. (Wie bitte übersetzt man z.B. Losbrechpunkt?) ... to breake free? ... breake about a point?

  • Danke shön, Jürgend!


    I make the choice of Hyperpro because i lke to experiment. I think than Wirth is a natural choice in Germany. So i should like to compare..(.Eiffel-treffen vielleicht..).
    For rear suspension (Bitubo parts) i think it's a good product but springs were choosed in relationship with front springs: Too hard!
    I have two (french) ideas but it's another post...


    Original suspensions are very good....between 140/180 km/h but, in france, cops don't agree....and there is no "Autobahn" just "autoroute"..


    Cordialement


    Pierre

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  • You don't buy a Sachs, you dream it, you build it!.... 8o 8)
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  • Zitat

    Original von mikosch
    ... (Wie bitte übersetzt man z.B. Losbrechpunkt?) ... to breake free? ... breake about a point?


    Hi all!


    I don't want to butting in but perhaps I can be of help.
    I actually own a Honda but I'm familiar with a wrench anyway. :-)


    The word "Losbrechpunkt" could be translated by using the term breakaway point.




    Cheers


    Michael

  • Hello


    I made the change!:
    [IMG]http://img15.imageshack.us/img15/4916/img0773pe1.th.jpg[/IMG]
    As you can see, original spring and Hyperpro spring have the same lenght. So i just made an exchange.
    Jurgen was right: without special tools, alone it's impossible. But with a good friend and imagination, you can do it.
    And i have changed shocks for EMC. (lenght 34cm)
    [IMG]http://img3.imageshack.us/img3/1980/img0506ba0.th.jpg[/IMG]
    you can see result:
    [IMG]http://img25.imageshack.us/img25/8949/img0786sy3.th.jpg[/IMG]
    [IMG]http://img8.imageshack.us/img8/9290/img0777hl6.th.jpg[/IMG]
    [IMG]http://img24.imageshack.us/img24/1931/img0788gb8.th.jpg[/IMG]
    First test: another bike! A real good roadster.
    Now i must work carburation (another post...)


    Bis bald


    Pierre

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  • Gratulation Pierre,
    and the filling quantity of the fork?
    Have you changed the seals (Wellendichtringe/Simmerringe) or was it not neccesary. (after the year 8 ?)


    Very nice pocket-system on foto 3.
    you can find always good solutions.


    V2-regards
    stefan

    Dieser Beitrag wurde bereits 1 Mal editiert, zuletzt von mikosch ()

  • Hello Stefan


    I used the preconized quantity: 355 cm3. For first tests.
    My Sachs: just 4500 kms. So i didn't change any other parts.
    For my VX i have changed seals at 100 000 kms. But i have changed fork oil every year (in spring for best results in summer..(high speed....))


    Bags are french. From Bagster (perhaps in germany?...) I feel it's a good marriage wiih black lady... :]
    I'm looking for a tank's bag...(plastic tank...)


    If you see this bike in Eiffel, you know i arrived!


    Bis bald again! (truly deutsch?) i'm just a little bit schizoïd...


    Inspecteur Clouseau

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  • Hoi Pierre,
    you are on the best way to write a manual with modifications for the R800.
    The lektorat are gladly taken over. :)


    V2-regard
    stefan

  • Hello


    last detail: with new suspension (rear shocks 34 cm) and new static sag, i use the same "Seitenstütze".
    A link to Öhlins documentation to understand static sag
    http://www.ohlins.com/Portals/…nts/manuals/07241-02A.pdf


    For fork oil quantity:
    I made research for other usd forks.
    I found for shorter forks (for one leg):
    Ducati 900 41mmm Showa: 457 cm3
    41mm Marzocchi: 440 cm3
    Ducati ST2/4 492 cm3
    800 Marauder 838 cm3 !! (very long fork: cruiser!)
    V11 Guzzi 40mm Marzocchi (my reference): 400cm3


    Jürgen said to me i must reduce quantity to 250 cm3. I'm not shure...



    Bis bald


    Pierre

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    Dieser Beitrag wurde bereits 2 Mal editiert, zuletzt von runinfrance ()

  • my meaning: solution for fluid-quantity on page 3 and page 146 of the repair-manual.


    With Hyperpro you have got a premium-quality. My absolutely favorits: www.wilbers.de in Nordhorn. The specialists often used Hyperpro-springs. My next complete fork must be created in Nordhorn. Shure.


    Another question: It´s not easy to remove the two shells/bowls/parings. I mean parts Nr. 13 (Two half-parings)
    Have you used a tool to remove the 2 parts in Nr. 13 ? …perhaps you have pulled down the disk/slice Nr. 12 with strong muscle? Powerdrink and Spinat?
    [img]http://www.abload.de/img/halbschale119wq.jpg[/img]


    V2-regards
    stefan

    Dieser Beitrag wurde bereits 1 Mal editiert, zuletzt von mikosch ()

  • Hello,


    what you need is a spring fixture like this:

    Grüße :)


    Dietrich

    Das Bundesgesundheitsministerium warnt: Windows 10 kann Tourette Anfälle verursachen!

    Dieser Beitrag wurde bereits 1 Mal editiert, zuletzt von Doc-D ()

  • Geniales tool. Sehr hilfreich. Danke.
    V2-Gruß
    stefan


    edit: Mit dem Hilfswerkzeug ist das Zerlegen der Gabel wirklich einfach.
    Der Gabelfuß musste sein Geheimnis auch noch hergeben.
    [img]http://www.abload.de/img/k-gabelzerlegt058lvy.jpg[/img]
    zum Vergrößern bitte auf das jeweilige Foto klicken.
    Again the foto from Pierre, only to compare with the springs on my foto. (i hope it´s a allowed to use and copy Pierre´s foto)
    [img]http://www.abload.de/img/img_0773mitschrift8ext.jpg[/img]
    Different springs in the marzocchi-fork?


    Es kommt mir so vor, als wenn die Sachs auch mit unterschiedlichen Federn ausgeliefert wurde. Auf dem Foto von Pierre (2 Federn in der Schüssel) sieht die Original-Feder sehr linear/gleichmäßig gewickelt aus, wie auf dem Bild in der Reparaturanleitung. Die Feder auf meinem Foto dagegen ist im oberen Bereich deutlich progressiv gewickelt. Oder täuscht das etwa?
    Diese oben enger gewickelten Federn sind in meiner 2001er auch verbaut worden. Das hier im Forum vereinzelt bemängelte Durchschlagen ist mir damit noch nie gelungen. Auch nicht mit Gepäck und schwerem Rucksack.
    An dem Federungskomfort meiner Sachs kann ich wirklich nicht meckern.
    Gibt es da vielleicht wirklich unterschiedliche Federn und Füllmengen?
    Verstehe die Erfordernis mit dem Tausch bei einigen Sachslern sonst nicht so wirklich.

    Dieser Beitrag wurde bereits 3 Mal editiert, zuletzt von mikosch ()